Czym jest SEO copywriting

Czym jest SEO copywriting?

W ofertach pozycjonowania stron internetowych zawsze przewija się pojęcie SEO copywriting. Należy dobrze zrozumieć, na czym on tak naprawdę polega. Stwierdzenie, że jest to pisanie tekstów na stronę internetową jest bowiem bardzo ogólne i tematu nie wyczerpuje. Chodzi o połączenie oczekiwań Twoich, Twoich klientów, a także wymogów wyszukiwarki, co jest znacznie bardziej skomplikowane, niż może Ci się wydawać. Przybliżmy zatem temat SEO copywritingu.

Rozważania na ten temat należałoby rozpocząć od tego, dlaczego potrzebujesz tekstów na swojej stronie internetowej. Pozycjonowanie stron nie jest już tym samym, czym było przed kilkoma laty. Google przez cały czas pracuje nad tym, aby klasyfikować strony w swojej wyszukiwarce w sposób jeszcze skuteczniejszy, bardziej odpowiedni dla użytkowników. Przez cały czas zmieniają się też w związku z tym algorytmy, którymi wyszukiwarka się posługuje. Przełomowa pod tym względem była potocznie nazywana „Panda” z 2011 roku. Od tego momentu coraz częściej zaczęto mówić o „contencie” oraz jego roli w pozycjonowaniu. Wartościowe treści na stronie zaczęły zyskiwać na znaczeniu dla wyszukiwarki Google. Praktyki znane od lat w pozycjonowaniu, takie jak bezpłatne wpisy katalogowe, automatyczne dodawanie linków, jakie można było wykupić w sieci oraz inne, podobne, stały się działaniami będącymi wręcz na granicy ryzyka, na granicy SPAMu i SEO, które może przynieść więcej szkód niż korzyści.

Jak pisać pod SEO?

Dochodzimy do momentu, w którym należy zadać sobie pytanie, jak właściwie należy pisać, aby było to skuteczne pod względem SEO. Technicznie rzecz ujmując, tekst przygotowany pod pozycjonowanie musi być odpowiednio zoptymalizowany. Powinny znaleźć się w nim nagłówki oraz odpowiednie zastosowanie słów kluczowych, na których Ci zależy. Odpowiednie, a więc nie przesadne – nie może być to SPAM, o którym już wspominałem. Najrozsądniej jest więc, gdy na swojej stronie po prostu piszesz o tym, co oferujesz i czym się zajmujesz. W takich tekstach naturalnie znajdą się przecież słowa kluczowe, związane z Twoją działalnością. Tutaj przechodzimy też do kolejnej kwestii, która dodatkowo nastręcza trudności copywriterom. Teksty SEO powinny być naturalne. Naturalne – w znaczeniu, przyjazne nie tylko dla wyszukiwarki, ale też dla czytelników. Powinny przybliżać Twoją działalność, ofertę, mówić o Tobie tak, aby zachęcały potencjalnego klienta. W ten sposób zyskasz też z pewnością to, na czym Ci zależy, a więc słowa kluczowe i wartościową treść dla wyszukiwarki. Treści dobrze zoptymalizowane znajdą się w wynikach wyszukiwania w Google. Treści łatwe do odnalezienia w wyszukiwarce, będą chętnie czytane. Treści chętnie czytane, będą również chętnie powielane – rozsyłane do znajomych w portalach społecznościowych itp. W taki sposób zamyka się koło, które w znaczący sposób może wpłynąć na ruch na Twojej stronie, na którym przecież tak Ci zależy.

Dobry SEO copywriter ma więc  za zadanie nie tylko przygotowanie tekstów poprawnych technicznie i takich, które „spodobają się” wyszukiwarce, ale też takich, które będą cenione przez odbiorców. Jak już ustaliliśmy, im bardziej naturalna i związana z Twoją działalnością treść, tym lepiej dla Twojej pozycji w wynikach wyszukiwania. Copywriter musi w związku z tym dobrze poznać odbiorców danego tekstu. Powinien pisać tak, aby ich zainteresować, odpowiadać na ich potrzeby, wątpliwości oraz pytania. Nie zachwalaj swoich produktów, powtarzając, że są najlepsze na świecie. Przybliż na przykład to, do czego mogą się one użytkownikowi przydać, tworząc na ten temat ciekawy i praktyczny poradnik. Nawet jeśli zdarzy się, że wyszukiwarka pominie i nie ukarze przeładowanego bezcelową treścią i przesyconego słowami kluczowymi SPAMu, to nie przeoczą tego jednak czytelnicy. Koło napędzające ruch na Twojej stronie się nie domknie.

Kluczowe elementy w opisach SEO

W treściach muszą znaleźć się słowa kluczowe w odpowiedniej częstotliwości użycia (ok. 2-3 razy na 1000 znaków); powinny znaleźć się słowa, umożliwiające linkowanie wewnętrzne; powinny znaleźć się nagłówki, odpowiednio dzielące treść (jeden nagłówek h1, oraz kolejno nagłówki h2, h3, …); tekst musi mieć też odpowiednią długość (długość będzie inna w przypadku opisu produktu, kategorii czy wpisu blogowego, jednak zalecam trzymanie się min. 1000 znaków); opis powinien zawierać frazy LSI (więcej na ten temat tutaj: >> LSI Keywords <<). Nie można jednak zapomnieć o tym, że treść ta musi mieć też sens i nadawać się do czytania. To podstawowe zasady dobrego SEO copywritingu, jakiego powinieneś pożądać na swojej stronie internetowej.

Leave a comment