ux user experience strony internetowej

User Experience (UX) – podstawowe zasady dla Twojej strony internetowej

User Experience, czyli dosłownie doświadczenia użytkowników to czynnik, który jest jednym z podstawowych, jakie należy brać pod uwagę przy tworzeniu oraz optymalizacji strony internetowej. Powinna być ona przecież nie tylko dobrze wykonana pod względem technicznym, ale też być przyjazna dla użytkownika i łatwa w użyciu. Znacząco może wpłynąć to na konwersję, czyli przełożenie się wizyt odbiorców na Twojej stronie na zakupy, zapisy do newslettera itp. Oto kilka zasad user experience, o których powinniście pamiętać.

  1. Nie zapominaj o urządzeniach mobilnych.

Według wielu, opracowywanych niezależnie od siebie danych, ruch w sieci z urządzeń mobilnych, czyli smartfonów, tabletów itp. to już ok. lub nawet ponad 50% całego ruchu w Internecie. Wniosek z tego musi być więc następujący: dostosowanie strony pod te urządzenia nie może być już działającym na plus dodatkiem, lecz powinno być podstawą przy jej tworzeniu. Co mówi nam na ten temat Google, jakie rozwiązania zaleca?

- strona responsywna – tak stworzona witryna będzie się automatycznie dostosowywać do rozmiaru ekranu i rodzaju urządzenia. To obecnie rozwiązanie prawdopodobnie najbardziej popularne i uniwersalne.

- dynamiczne wyświetlanie treści – gdy wybierzesz ten sposób dostosowania swojej strony, to na różnych rodzajach urządzeń będą wyświetlały się inne treści. Kiedy warto się na to zdecydować? Chociażby wówczas, gdy nie chcesz zbytnio „okrajać” zawartości strony– oszczędniejsza, dostosowana do szybszego ładowania strony wersja będzie prezentować się na urządzeniach mobilnych, na komputerach zaś – wersja „pełna”.

- osobne adresy URL – tutaj sprawa jest właściwie jasna – wersje na komputery i urządzenia mobilne znajdują się pod osobnymi adresami. Obecnie coraz rzadziej stosuje się ten sposób, gdyż w praktyce oznacza to prowadzenie dwóch stron internetowych niezależnie od siebie. Gdy coś dodasz na wersję „desktopową”, nie pojawi się to automatycznie na wersji mobilnej – warto więc o tym wszystkim pamiętać i zachować czujność, aby niczego nie przeoczyć.

  1. Przejrzysta nawigacja strony.

Tutaj dobrze zastosować się do tzw. zasady trzech kliknięć. W praktyce oznacza to dzielenie treści na kategorie i podkategorie tak, aby do każdego miejsca na stronie dało się dotrzeć od strony głównej w maksymalnie trzech kliknięciach. Dla użytkownika Twoja strona stanie się w ten sposób przejrzysta, intuicyjna. Wszystkie interesujące go treści będą łatwe w odnalezieniu. Im bardziej skomplikowana będzie witryna, tym mniej praktycznie się z niej będzie korzystać, a to z kolei zwiększa ryzyko tego, że Twój odbiorca zrezygnuje z poszukiwań i opuści Twoją stronę. Na komfort przebywania na Twojej witrynie wpływają też takie rzeczy jak potencjalne wyskakujące okienka i inne, podobne praktyki. Nie usiłuj zatrzymać odbiorcy u siebie za wszelką cenę, bo możesz go w ten sposób jedynie zniechęcić. Gdy Twoja strona będzie coś wnosić i prezentować pewną wartość, to tego typu zabiegi nie będę Ci w zupełności potrzebne. Poinformuj też jasno użytkownika np. o tym, że dodał on produkt do koszyka, aby uniknąć wątpliwości i pomyłek, spowodowanych przypadkowymi kliknięciami itp. Ma być jak najbardziej praktycznie, pod każdym względem!

  1. Wewnętrzna wyszukiwarka na stronie.

Nie chodzi nam tutaj tylko o to, aby takowa była, bo to również jest już podstawą i niemal obowiązkiem dla funkcjonalności witryny i przeglądania na niej treści. Powinieneś zastosować takie udogodnienia, jak samouzupełnianie w trakcie wyszukiwania, czy też możliwość sortowania produktów już po ich wyszukaniu. Nie oczekuj też, że każdy będzie wpisywał hasła bezbłędnie, z zastosowaniem polskich znaków itp., co może być po prostu uciążliwe, szczególnie dla użytkownika mobilnego. Dużo stracisz na tym, gdy uniemożliwi to odnalezienie konkretnej treści. Wyszukiwanie na Twojej stronie, tak jak i cała strona, wymaga dobrej optymalizacji i maksymalnego dostosowania do potrzeb użytkownika.

  1. Łatwość zakupów.

Równie wielu potencjalnych klientów możesz stracić, nie dostosowując procesu zakupowego np. do urządzeń mobilnych, sprawiając, że dokonanie zakupu z poziomu telefonu komórkowego będzie bardzo czasochłonne i uciążliwe. Proces zakupowy po dodaniu produktu do koszyka przez użytkownika powinien cechować się dużą konkretnością i wygodą. Usuń pola formularza, które nie są niezbędne do dokonania zakupu, poinformuj o ilości kroków do zakończenia procesu, pozwól kupującemu na wybranie najwygodniejszej dla niego formy zapłaty za zakupy. Jeszcze kilka lat temu popularne było przeglądanie produktów na smartfonie, a zakup na komputerze, gdyż było to wygodniejsze. Obecnie jednak wszelkie utrudnienia podczas zakupów z urządzenia mobilnego mogą spowodować utratę i „porzucenie koszyka” przez użytkownika, ponieważ ten nie będzie chciał poświęcać tak wiele czasu, uwagi i wysiłku na zakupy na Twojej stronie.

  1. Odpowiednie rozmieszczenie tekstu w witrynie.

Na temat sposobu postrzegania treści przez człowieka, skupienia uwagi podczas czytania, ilości czasu poświęconego na zapoznanie się z treścią możesz odnaleźć nawet obszerne i skomplikowane badania naukowe. Posługują się one choćby metodą eye-trackingu, która pozwala śledzić ruchy gałki ocznej podczas przeglądania strony. Warto dostosować się do podstawowych reguł, jakie wynikają z tego typu badań i chociażby nie zarzucać odbiorców artykułami na wiele tysięcy znaków pod każdym produktem, a przed jego ceną, gdyż oczywiście nie zadziała to na Twoją korzyść i nie będzie sprzyjać potencjalnemu zakupowi. Stosuj też narzędzia analityczne na swojej stronie, aby móc zapoznawać się z zachowaniami Twoich odbiorców, uczyć się ich i dostosowywać się do nich.

  1. Rejestracja.

Zapewne każdy z Was zna to uczucie, gdy już zainteresowaliście się ofertą, zdecydowaliście się na zakup, ale porzuciliście tę chęć, gdy okazało się, że na stronie internetowej konieczna jest rejestracja. Dobrze, gdy jest ona możliwa. Możesz zachęcić do niej, np. oferując w zamian konkretne profity. Nie wymagaj jednak rejestracji do wykonania jakiejkolwiek czynności na stronie. Podawanie dużej ilości danych, weryfikacja mailowa i podobne, wiążące się z tym procesem szczegóły mogą sprawić, że znów zobaczysz porzucony koszyk zakupowy zamiast nowego zamówienia od klienta.

  1. Szybkość ładowania strony.

To zagadnienie wiąże się z opisywaną już powyżej użytecznością strony. Treści powinny zostać tak zoptymalizowane, a sama struktura strony i zastosowane na niej rozwiązania powinny powodować, że przechodzenie pomiędzy kolejnymi podstronami nie powinno zbyt długo trwać. Uniemożliwić to mogą właśnie niezoptymalizowane treści, zbyt duże rozmiarowo pliki multimedialne, czy czynniki, po które sięgnąłeś już na etapie tworzenia strony. Użyteczność oznacza też to, że nie trzeba zbyt dużo czasu tracić na to, aby w ogóle dostać się w określone miejsce witryny, a to wiąże się również z szybkością działania strony. Twój odbiorca nie będzie czekać w nieskończoność, nawet jeśli jest zainteresowany danymi treściami lub ofertą – pamiętaj o tym!

  1. Call To Action (CTA, C2A).

Jest to nic innego, jak bezpośredni zwrot do Twojego odbiorcy. Chodzi więc pod tym względem o odpowiednie zaprojektowanie, skonstruowanie oraz umieszczenie przekazu, jaki kierujesz do użytkowników swojej strony. Są to zwroty typu „Sprawdź”, „Zobacz”, „Kup teraz” itp. Warto przetestować różne rozwiązania i znów całość treści pod tym względem zoptymalizować. Odpowiednie C2A powinno znaleźć się we właściwym miejscu na konkretnej podstronie oraz być dostosowane do czynności, jakiej oczekujemy od użytkownika. Możemy tutaj chociażby wyróżnić C2A kontekstowe i poza kontekstowe. Ten pierwszy rodzaj oznacza zwroty, których konsekwencje będzie znać tylko ktoś, kto zapoznał się z treścią strony. Przykładem takiego C2A może być zgoda na przyjęcie regulaminu witryny. Drugi z rodzajów to zwroty, takie jak „Dodaj do koszyka”, czyli takie, które przyniosą jasny, konkretny skutek, bez zagłębiania się w szczegóły. Jak więc widzicie, pozornie łatwa kwestia jest w rzeczywistości czymś, czemu warto poświęcić więcej uwagi przy planowaniu rozkładu strony i tworzeniu na nią tekstów.

User Experience–klucz do sukcesu?

Nowoczesna, ale niepraktyczna strona, czyli stworzona wbrew zasadom UX, nie przyniesie Ci konwersji – nowych użytkowników lub zakupów. W końcu strona internetowa Twojej firmy nie ma służyć Tobie, lecz tym, do których chcesz dotrzeć, nieprawdaż? Śledź trendy pod tym względem, sprawdzaj, jakie rozwiązania są popularne i skuteczne w sieci. Korzystaj z doświadczenia – zarówno swojego, jak i swoich potencjalnych odbiorców.

Comments (1)

Karolina

gru 06, 2018 at 7:40 AM

Wydaje mi się, że fajnym urozmaiceniem są jeszcze animacje. I nie chodzi tylko o wysuwające się okienka, lecz o coraz częściej wykorzystywane animacje wektorowe…

Reply

Leave a comment