Użyteczność sklepu internetowego

Jak poprawić użyteczność w sklepie internetowym?

Sklep internetowy stał się obecnie niemal koniecznością dla wielu firm, które oferują produkty swoim klientom. Niestety, ale zdarza się, że sklepy online są traktowane właśnie jako taka konieczność – zakłada się je bez planu i pomysłu. Giną w natłoku lepszych, praktyczniejszych sklepów internetowych konkurencji oraz są generatorami pod względem współczynnika odrzuceń, czyli statystki, mówiącej o tym, ilu użytkowników weszło na stronę i wyszło z niej bez podjęcia na niej jakichkolwiek działań. Przyjrzyjmy się, co można zrobić, aby z takim samym problemem nie spotkał się Twój sklep. Zobaczmy, jak poprawić użyteczność w sklepie internetowym.

1 Dostosuj się do swoich odbiorców

Pierwsza sprawa dotyczy samej konstrukcji sklepu oraz warstwy wizualnej. Wiele osób tworząc sklep internetowy, wykazuje się wyjątkową krótkowzrocznością i konstruuje je „pod siebie” i swoje upodobania. Nie użyjemy danego koloru, hasła, elementu, bo nie podoba się on nam samym. Należy jednak pamiętać, dla kogo tworzymy sklep, a nie tworzymy go dla siebie, lecz dla klientów. To, co może nie podobać się Tobie, w rzeczywistości może okazać się hitem wśród klientów lub po prostu sprawnym sposobem na ich przyciągnięcie i zatrzymanie na swojej stronie. Wsłuchaj się w potrzeby swoich odbiorców, zobacz, co jest obecnie modne i na czasie, nawet wtedy, kiedy sam nie jesteś co do tego przekonany. W inny sposób nie dotrzesz do swojego klienta w Internecie.

2 Nie ukrywaj cen i innych ważnych informacji

Kolejnym skutecznym sposobem na to, aby Twój klient po sekundzie wyszedł z Twojego sklepu, jest np. informacja, że aby dowiedzieć się, jaka będzie cena produktu, konieczny jest kontakt telefoniczny. Nawet jeśli cena jest korzystniejsza niż u konkurencji, to Twój klient nie zdąży się nawet o tym dowiedzieć i wybierze tę właśnie konkurencję, bo będzie to po prostu wygodniejsze. Szczególnie gdy dotyczy to dość szeroko dostępnych produktów, jak odzież, obuwie, czy meble, nie licz na to, że współczesny użytkownik Internetu będzie na tyle zdeterminowany, aby kupić właśnie u Ciebie, żeby dzwonił, pisał lub rejestrował się dla poznania ceny.

Potrzebujesz profesjonalnego audytu SEO? Zapraszamy do kontaktu!

3 Zakupy w sklepie bez zakładania konta

Oczywistym jest fakt, że najbardziej pożądamy użytkownika, który założy w naszym sklepie konto i zostawi nam o sobie jak najwięcej danych. Nie oznacza to jednak, że pozostałych należy z miejsca skreślić. Liczba osób, które niechętnie zakładają konta na tego typu portalach, chociażby dlatego, że ma być to w założeniu jednorazowy zakup, jest wbrew pozorom naprawdę duża. Nie możesz więc przedkładać zyskania klienta zarejestrowanego z udostępnionymi nam danymi do bazy, nad zyski ze sprzedaży w ogóle. Możliwość zakupów przez „gości” Twojego sklepu to więc obowiązek!

4 Twórz społeczność

Pozwól, aby Twoje produkty zaczęły bronić się same. Dostosuj sklep tak, aby dało się dodawać oceny produktów, recenzje, komentarze, aby możliwe były udostępnienia treści w portalach społecznościowych. Niech kupujący stworzą wokół Twoich produktów naturalny ruch, wynikający z ich zainteresowania i zakupów. Twoja rola w tym wszystkim jedynie taka, aby im na to pozwolić i nie zablokować na starcie, np. usuwając sekcję recenzji i komentarzy.

5 Pokaż, jak prezentują się Twoje produkty

Nie korzystaj wyłącznie ze stocków zdjęciowych oraz ilustracji od producenta. Pokaż klientom, że masz pojęcie, co im sprzedajesz i jakie są tego walory – zaprezentuj im to. Pokuś się o własną sesję zdjęciową produktów, ukazującą ich zalety, a także np. współgrającą z Twoją szatą graficzną. Staniesz się w ten sposób bardziej wiarygodny, nie będziesz jedynie pośrednikiem pomiędzy końcowym klientem, a magazynem producenta. Poza tym, takie gotowe zdjęcia produktów dostępne są dla wszystkich i z reguły nie wyróżniają się niczym wizualnie – pokaż klientowi, że możesz zaprezentować towar lepiej.

6 Powiązania produktów, zestawy

Zaprezentuj klientowi po dodaniu produktu do koszyka informacje o tym, co oprócz tego samego produktu kupowali inni. Pokaż, z jakim innym towarem dany przedmiot będzie kompatybilny. A może warto stworzyć jakieś większe pakiety na tej podstawie niż tylko oferować bezpośrednio to, co przygotował sam producent?

7 Wyszukiwarka produktów w sklepie

Jeśli sklep internetowy ma być praktyczny, to nie obejdzie się on bez funkcjonalnie przygotowanej wyszukiwarki produktów. Nikt nie będzie przecież przeglądał całej kategorii tysięcy towarów, aby znaleźć ten jeden, którego szuka. Wyszukiwarka powinna być dobrze widoczna i łatwo dostępna w każdym momencie. Użytkownik powinien też mieć opcję skorzystania z autopodpowiedzi oraz filtrów, dzięki którym zawęzi swoje poszukiwania.

8 Podkreślaj wyjątkowe okazje

Wykorzystaj też potencjał sklepu internetowego pod względem wszelkiego rodzaju akcji promocyjnych i innych, podobnych przedsięwzięć. Jeśli chcesz obniżyć cenę produktu, podkreśl, że jest to promocja i do kiedy ona trwa, albo też pokaż, ile kosztował dany towar wcześniej. Uruchom myślenie w sposób marketingowy, postaraj się pobudzić klientów do działania. Pokaż odbiorcom, co mogą zyskać, decydując się na daną ofertę, lub stracić, gdy ją ominą.

Szukasz pomocy w zakresie pozycjonowania Twojego sklepu internetowego? Zapraszamy do kontaktu!

9 Twórz unikalne opisy produktów w sklepie internetowym

Większość sklepów korzysta z opisów produktów udostępnianych przez producentów, przez co każdy z nich posiada ten sam tekst w swoim sklepie. Lepszym rozwiązaniem, mimo że czasochłonnym jest tworzenie własnych, unikalnych opisów. Poza ty, że wyróżnisz się na tle konkurencji, to wpłynie to bardzo pozytywnie na samo pozycjonowanie sklepu internetowego.

Jak poprawić użyteczność w sklepie internetowym? Jak widzicie, możliwości jest mnóstwo. Przede wszystkim otwórzcie się na swoich klientów i nie kierujcie się jedynie swoimi odczuciami i przyzwyczajeniami. Jeśli czegoś nie wiecie, to lepiej poprosić o pomoc kogoś, kto stworzy Twój sklep w sposób profesjonalny niż nie wykorzystać potencjału, jaki daje Ci to internetowe narzędzie sprzedaży.

Comments (2)

Sabina

lut 20, 2019 at 2:19 PM

Myślę, ze przejrzystość serwisu i wygoda dokonywania zakupu to dwie najważniejsze kwestie. Należy całkowicie dopasowywać się do oczekiwań konsumentów, a ich wymogi nieustannie ewoluują. Dlatego tak ważnym jest stałe monitorowanie rynku i nieustanne wprowadzanie ulepszeń. 🙂

Reply

Karolina

lut 20, 2019 at 2:42 PM

Witam,
bardzo przydatny artykuł, wymienione w nim możliwości poprawy użyteczności sklepu internetowego pomogą zidentyfikować problem oraz znaleźć jego rozwiązanie. Pozdrawiam 🙂

Reply

Leave a comment