Duplikacja treści – jak się przed nią bronić
Jednym z częściej poruszanych tematów, dotyczących prowadzenia stron internetowych, jest zjawisko duplikowania treści. Kopiowanie treści z innych źródeł, nazywane z języka angielskiego „duplicate content”, może być czynnością świadomie lub nieświadomie realizowaną. Należy w tym miejscu rozróżnić kopiowanie tekstów z innych stron – np. konkurencji i publikowanie ich na swojej (jest to właściwie kradzież własności intelektualnej, a nie kopiowanie) oraz kopiowanie treści, do której mamy prawa, w ramach jednej i tej samej strony. Doskonałym przykładem takiej sytuacji są sklepy internetowe, w których te same opisy produktów czy kategorii mogą się pojawiać w różnych miejscach. I właśnie ta czynność może być realizowana świadomie – podejmując przy tym dodatkowe kroki, jak i nieświadomie, zaniechując ich.
Jak Google patrzy na duplicate content
Wyszukiwarka Google wbrew temu co sądzi wiele osób, nie podejmuje drastycznych działań wobec stron, na których pojawia się duplikacja treści. Wyjątek stanowią strony, na których wykorzystano skopiowane treści w celu wprowadzenia kogoś w błąd (oszustwo) lub aby manipulować wynikami wyszukiwania. Wówczas na taką stronę może zostać nałożony ban lub filtr, sprawiający że nie będzie widoczna w zaindeksowanych przez Google adresach.
Konsekwencje kopiowania treści na stronie www
Z wielu względów nie należy powielać treści na swoich stronach, ani kopiować na nie tekstów z innych źródeł. Głównym powodem jest utrata dotychczasowej pozycji w rankingu Google. Przesunięcie się pozycji strony o kilka miejsc w dół, może stanowić dla nie być albo nie być. Szczególnie jeśli zniknie na 2 lub kolejnej podstronie wyszukiwania na konkretne hasło. Google stosuje wiele kryteriów, przedstawiając nam wyniki wyszukiwania i ustawiając je w odpowiedniej kolejności. Jednym z takich kryteriów jest oryginalność tekstów, objętość, złożoność, występowanie w nich słów kluczowych, mediów, a także data zaindeksowania treści. Skopiowanie na swoją stronę nawet najlepiej napisanych artykułów, nie wystarczy aby wyprzedzić konkurencję, a może narazić właściciela witryny na wiele problemów – prawnych i wizerunkowych. Dlatego najlepiej pisać samodzielnie unikalne treści lub zlecać to zadanie specjalistom – copywriterom.
Jak walczyć z kopiowaniem treści
Najprostszą metodą jest tworzenie opisów i artykułów, unikalnych dla każdej strony, produktu lub usługi. Jest to zadanie czasochłonne i wymagające, ale może nam przynieść wiele korzyści. Szczególnie jeśli będziemy pamiętać o kilku ważnych zasadach SEO, zwiększających wartość treści dla samej wyszukiwarki i użytkownika. Niestety, są przypadki kiedy ta sama treść automatycznie jest publikowana w kilku miejscach na stronie. Dzieje się tak często w przypadku CMS dla blogów i sklepów internetowych. W tych sytuacjach jeden i ten sam artykuł jest publikowany np. w archiwum, zakładce blog czy na stronach z filtracją produktów na stronach kategorii. Dodatkowym zagrożeniem jest korzystanie z gotowych opisów produktów, dostarczonych przez producenta. Ten sam opis będzie pojawiać się na dziesiątkach, jeśli nie setkach stron konkurencji.
Co zrobić ze zduplikowaną treścią w obrębie naszej strony? Otóż problem ten można rozwiązać na kilka sposobów (wybór rozwiązania zależy od konkretnego przypadku):
- Zastosowanie metatagu Rel=canonical – stosujemy go na stronach ze zduplikowaną treścią. Strony zawierające ten meta tag informują wyszukiwarkę, że jest to kopia innej podstrony. Adres zawarty w tym znaczniku powinien kierować do oryginału.
Przykład zastosowania:<link rel="canonical" href="https://arseosystem.pl/duplikacja-tresci-jak-sie-przed-nia-bronic" />
- Przekierowanie 301 – jednym z rozwiązań stosowanych na stronach, na których znajduje się duplikowana treść, jest przekierowanie 301. Polega ono na automatycznym przeniesieniu osoby odwiedzającej konkretną stronę, na stronę wskazaną przez nas. Przekierowanie 301 działa również na wyszukiwarki, dzięki czemu indeksowana jest tylko strona, na którą robot zostanie przeniesiony, pomijając indeksację stron zawierających duplikat. Więcej na ten temat przekierowania 301 dowiecie się w najbliższym artykule.
- Noindex – zastosowanie tagu noindex dla stron, na których jest duplikowana treść, powoduje że nie będzie ona indeksowana w wyszukiwarce, a jeżeli już istnieje w indeksie, to zostanie z niego usunięta.
Jak się chronić przed fizycznym kopiowaniem treści
Co zrobić, aby utrudnić komuś skopiowanie treści z naszej strony? Niestety nie mamy zbyt wielu skutecznych metod. Możemy zablokować prawy lub lewy przycisk myszy, aby uniemożliwić zaznaczenie tekstu, jednak nawet mniej wprawny użytkownik poradzi sobie z tym, kopiując źródło strony i odpowiednio je formatując. Rozwiązaniem, którym nieco bardziej możemy utrudnić komuś życie, jest zapisanie tekstu w postaci graficznej, czyli jako obrazki png czy gif. Wówczas będzie trzeba włożyć znacznie więcej pracy, aby przekonwertować plik graficzny na czysty tekst. Zdecydowanie jednak nie polecam tego rozwiązania jeżeli chcesz pozycjonować stronę.
Leave a comment