Domena generyczna

Domena generyczna

Domena generyczna – co to takiego?

Nazwę domeny wybiera się z reguły tak, aby użytkownik nie miał problemu z dotarciem na stronę, nawet wpisując adres ręcznie w wyszukiwarkę. Ma kojarzyć się ona z nazwą firmy, branżą, ewentualnie, gdy dotyczy węższej tematyki – produktem lub konkretną akcją promocyjną. Adres strony internetowej jest przecież jedną z tych rzeczy, które są obecnie podstawowymi danymi firmy. Obok nazwy na wizytówce znajdziecie zapewne adres, numer telefonu, mail i właśnie stronę internetową. Stąd tak ważne, aby odbiorcy łatwo zapamiętywali i kojarzyli Twoją domenę z Tobą, Twoją firmą i tym, co oferujesz. Jak ma się do tego wszystkiego domena generyczna?

Właściciele stron internetowych nie zawsze posługują się np. nazwą swojej firmy w adresach. Przyczyn tego może być wiele. Często rozwiązań innych niż adres z nazwą szukają firmy nowe, zdobywające dopiero rynki. Po co bowiem użytkownikowi strona internetowa z nazwą firmy, której nie zna? Nawet jeśli już dojdzie do tego pierwszego kontaktu odbiorcy z firmą, to jest duża szansa, że ten jej po prostu nie zapamięta. Więź z marką nie wytworzy się od razu, w związku z czym w natłoku informacji docierających do nas od firm i producentów każdego dnia, przepadnie w naszej pamięci również nazwa, a co za tym idzie, adres strony internetowej. Popularne jest też tworzenie stron internetowych pod konkretne produkty oraz akcje promocyjne przez większe, istniejące już podmioty. One także nie skorzystają ze swojej nazwy, gdy mają już stronę o takim adresie i ogólnym charakterze, dotyczącą całości oferty. Właśnie tutaj dochodzimy do tematu domen generycznych.

Jak wygląda domena generyczna?

Domena generyczna posiada w nazwie słowo, które można nazwać „słowem klucz” – bezpośrednio określające nazwę naszych usług, czy kategorię produktów, jakie sprzedajemy. Dla przykładu: sprzedajesz szafy – wybierasz domenę szafy.pl. Nazwa chwytliwa, łatwa do zapamiętania, zwiększająca prawdopodobieństwo, że ktoś na nią trafi nawet przypadkiem, poszukując w Internecie informacji lub produktów z danej kategorii. Znacznie zwiększa to więc szanse sukcesu na rynku tego szczęśliwca, który stał się posiadaczem takiej domeny. Szczęśliwca, ponieważ ze względu na te atuty domeny generyczne osiągają niekiedy naprawdę niebanalne ceny – nawet kilkuset tysięcy złotych. Doskonałymi przykładami znanych i funkcjonujących w sieci domen generycznych, są chociażby sprzedajemy.pl, bankier.pl, czekolada.pl, kawa.pl, czy muzyka.pl. Mamy tu zarówno mniejsze firmy, próbujące w ten sposób wedrzeć się w naszą świadomość, jak i potentata, czyli markę Wedel, która chce być jednoznacznie kojarzona z czekoladą.

Domena generyczna może okazać się doskonałym interesem, zarówno dla sprzedającego, jak i nabywcy. Oczywiście nie jest to jakiś złoty, uniwersalny środek – nie zawsze się sprawdzi, ale zawsze warto rozważyć możliwość zakupu takiego adresu i odnalezienia w ten sposób mocnego punktu dla swojej firmy w sieci.

Leave a comment