Czym jest audyt strony internetowej i dlaczego jest tak ważny?
W sieci można natknąć się na wiele ogłoszeń, w których, często za wręcz podejrzanie niskie kwoty, oferowane są audyty SEO, mające pomóc w wypozycjonowaniu Twojej strony internetowej. Czym jest audyt SEO, dlaczego warto go wykonać, co powinien zawierać i jak nie paść ofiarą oszustwa? Zapraszamy do naszego poradnika.
Definicja audytu SEO
Audyt SEO w założeniu ma być dość rozbudowanym dokumentem, będącym analizą danej strony internetowej pod kątem SEO. Zawierane są w nim oceny poszczególnych elementów i zalecenia konkretnych działań. Mają posłużyć do pracy nad stroną internetową w celu podniesienia jej jakości i zwiększenia widoczności. Będą to więc rady, które będą dotyczyć działań niemal każdej osoby, pracującej nad stroną – programisty, copywritera, specjalistów z zakresu marketingu.
Kiedy zdecydować się na audyt SEO?
Tworzenie nowej strony internetowej
Pierwszą, od razu nasuwającą się na myśl sytuacją, jest sięgnięcie po taką usługę już na etapie tworzenia strony internetowej. Dobrze byłoby, gdyby w pracach nad stroną internetową brał udział specjalista z zakresu SEO i mógł na bieżąco eliminować problemy i sugerować odpowiednie rozwiązania. Unikniesz w ten sposób zbędnej pracy, którą potem i tak trzeba byłoby poprawić. Możesz ustrzec się błędów, zamiast eliminować je po tym, gdy już wystąpią. Pamiętać należy jednak, że audyt SEO powinien być wykonany w trakcie prac nad stroną, a nie już po ich ukończeniu, a przed uruchomieniem witryny. Aby strona była przyjazna dla wyszukiwarki, specjalista SEO powinien uczestniczyć w jej tworzeniu, a nie jedynie móc ocenić efekt końcowy już skończonego projektu. Bardzo prawdopodobnym jest, że wówczas okazałoby się, że jednak wiele elementów na stronie jest wciąż do poprawienia, a przecież Ty wydałeś już mnóstwo pieniędzy na nową stronę, która w Twoim mniemaniu powinna być przecież świetna i gotowa do pokazania klientom i wyszukiwarkom. Niestety, ale bez udziału SEOwca w pracach tak z całą pewnością nie będzie.
Zmiany na stronie
Często audytem SEO klienci podpierają się też w momencie wprowadzania większych zmian na stronie – dodawania nowych elementów, zmianie struktury, przebudowie. Oceniana jest wówczas jakość strony pod kątem SEO przed i po zmianach. Jeszcze raz jednak warto wspomnieć, że nie powinno to się odbywać na zasadzie domniemanego zatwierdzenia przez pozycjonera już gotowych zmian, lecz powinno być traktowane jako kolejny etap prac nad stroną. Jeśli poddajesz audytowi nowe elementy ze swojej witryny, nie powinieneś traktować ich jako efektu finalnego, lecz propozycję, którą być może trzeba będzie w jakiś sposób zmodyfikować.
Pozycjonowanie strony
Naturalnym ruchem wydaje się decyzja o audycie strony w momencie rozpoczęcia działań pozycjonerskich na stronie. Popularnym jest też zlecanie audytów SEO przy zmianie firmy pozycjonerskiej. Jest to niejako ocena tego, co zostało dotychczas dokonane i przedstawienie propozycji działań do wykonania na przyszłość. Niestety może się też okazać, że strona, także w wyniku niewłaściwych działań firmy SEO, objęta została karą od Googla, co również będzie należało naprawić. Niezależnie od tego wszystkiego, tak naprawdę każdy moment jest dobry na analizę SEO. Nawet źle przygotowana i od lat zaniedbywana strona może osiągnąć dobre wyniki w wyszukiwarce – będzie po prostu wymagała więcej uwagi, pracy i zapewne w związku z tym nakładów finansowych. Wybierając właściwy moment na audyt, właśnie takiej pracy na marne oraz straty pieniędzy możesz uniknąć.
Potrzebujesz profesjonalnego audytu SEO? Zapraszamy do kontaktu!
Jak wygląda audyt SEO?
Na to nie ma jednolitej recepty. Nie istnieje żaden, uniwersalny wzór. Każdy specjalista SEO może zaproponować własną koncepcję i w jej ramach każdy z nich może zauważyć na stronie coś cennego, czego nie zauważył inny. W przybliżeniu audyt SEO jest z reguły mini książką-poradnikiem, podzielonym na poszczególne działy, a nawet zawierającym spis treści. Analizie poddawany jest każdy element strony, każda kategoria, nad którymi krok po kroku należało będzie się pochylić. Możesz spodziewać się chociażby analizy słów kluczowych, analizy konkurencji, meta tagów, linkowania, treści poszczególnych podstron, samej struktury strony oraz innych danych, które w rzeczywistości „rozbiorą” Twoją witrynę na czynniki pierwsze, aby można było dowiedzieć się o niej jak najwięcej i można było poprawić jak najwięcej i jak najskuteczniej.
Audyt strony internetowej, to także analiza off-site, czyli analiza profilu linkowego, ich jakości, ilości, sposobu dotychczasowego linkowania itd.
Główne elementy składające się na audyt strony internetowej:
- jakość treści zawartych na stronie i odpowiednie umieszczenie słów kluczowych
- meta tagi
- linkowanie wewnętrzne
- duplikaty treści
- historia domeny
- szybkość ładowania się strony
- dostosowanie do urządzeń mobilnych
- analiza aktualnej widoczności
- określenie potencjału i możliwości rozwoju serwisu
Cena audytu SEO
Rzetelny i wyczerpujący audyt SEO może liczyć nawet kilkadziesiąt i więcej stron, co oznacza, że po prostu musi kosztować. Krzyczące nagłówki, jakie można znaleźć w Internecie, mówiące o darmowych lub półdarmowych audytach powinny u Was uruchomić sygnał alarmowy. Tak samo jak nie naprawicie samochodu bez znajomości za darmo, tak samo nie zajmie się za darmo Waszą stroną prawdziwy specjalista SEO. W doświadczonych agencjach, dysponujących odpowiednimi narzędziami, za audyt SEO zapłacicie minimum kilkaset złotych. Możecie oczywiście próbować stworzyć taki audyt samemu, analizując poszczególne elementy – z pewnością będzie to lepsze wyjście niż paść ofiarą potencjalnego SEO-oszustwa. Doświadczony specjalista SEO będzie jednak w stanie „wyciągnąć” z Waszej strony znacznie więcej informacji od osoby, która nigdy się tym nie zajmowała.
Audyt SEO i co dalej?
Po przeprowadzeniu audytu powinniście oczywiście starać się wdrożyć wszystkie zmiany, mające poprawić widoczność Waszej strony. Tak jak już podkreślaliśmy, będzie to na pewno wymagało czasu i uwagi –nie oczekujcie efektów z dnia na dzień, jednak może okazać się to bardzo dobrą inwestycją na przyszłość dla każdej firmy. Korzystając z usług profesjonalnego audytu SEO, powinieneś traktować go jako początek prac nad stroną, jej jakością i rozpoznawalnością w sieci. Powinno to być dla Ciebie drogowskazem na przyszłość, mówiącym nie tylko o tym, jak witryna ma wyglądać od technicznej strony, ale też jak prowadzić działania promocyjne i marketingowe, a co za tym idzie, jak skuteczniej dotrzeć do swojego klienta.
Potrzebujesz profesjonalnego audytu SEO? Zapraszamy do kontaktu!
Comments (4)
Afterweb
sty 18, 2019 at 11:26 AM
Audyt SEO strony internetowej to podstawa i początek pracy nad pozycją strony 🙂 Jeśli ktoś nie ma doświadczenia w pozycjonowaniu stron to najlepiej takie coś zlecić komuś kto się tym zajmuje, tak aby znaleźć jak najwięcej rzeczy do poprawy. Zapraszam również na naszego firmowego bloga, gdzie jest sporo ciekawostek o SEO https://afterweb.pl/blog/
ReplySEO Cymes
lut 23, 2019 at 9:56 AM
Od audytu SEO powinien zawsze zacząć freelancer lub agencja SEO pracę nad stroną. Dokument ten pokazuje słabe i mocne strony serwisu. Wskazuje elementy, które trzeba poprawić, by uzyskiwać coraz lepsze wyniki w seprach. Więcej informacji: https://seo-cymes.pl/audyt-seo-strony/
ReplyKamil
lut 23, 2019 at 11:56 AM
Fajny wpis, dużo wyjaśnione. Traktuję to jako uzupełnienie informacji jakie znalazłem na https://fabrykamarketingu.pl/audyt-seo-strony-www/. Muszę się zakręcić koło tego tematu, ponieważ moja strona nie była przerabiana od lat a o SEO nigdy nie słyszała. Widzę, jak działają moi koledzy z branży więc trzeba iść z duchem czasu. Wierzę, że trzeba inwestować w SEO i reklamę w internecie, bo to nasza przyszłość. Tak naprawdę biznes kręci się w internecie w obecnych czasach. Zgodzicie się ze mną ?
ReplyArseo System
lut 25, 2019 at 8:47 PM
Biznes kręci się w internecie podobnie jak szeptanka 😉
Reply