Różnice landing page, a one page

Różnice między landing page a one page

Interesujesz się projektowaniem stron internetowych? Pracujesz w branży e-commerce lub myślisz o stworzeniu strony dla swojej firmy, usługi lub produktu? Na pewno zetknąłeś się z takimi pojęciami jak strony one page i landing page. Co dokładnie określają te nazwy? Czy można je stosować zamiennie, oraz czy oznaczają tę samą rzecz?

Prawdą jest to, że strona ona page może jednocześnie być stroną landing page. Co więcej, zdecydowana większość landing page jest właśnie witrynami jednoplanszowymi, czyli ona page. Zasadnicze różnice polegają natomiast na zasadzie działania oraz funkcji, którą każda z nich ma pełnić. Właśnie w tym obszarze dochodzi do największej liczby nieporozumień.

Ona page – wyjaśnienie

Strony ona page mogą również występować pod nazwą single page. Jest to witryna budowana z myślą o przedstawieniu produktu lub usługi, a jej charakterystyczną cechą jest niewystępowanie podstron. Jest to jedna strona, która może być podzielona na sekcje, a poruszanie się pomiędzy nimi następuje poprzez scrollowanie, również możliwe z poziomu górnego menu, jak i za pomocą myszki. W zależności od ilości contentu na stronie, długość strony one page może być większa lub mniejsza. Jedną z kilku zalet oferowanych przez tego typu rozwiązanie jest prostota użytkowania. Dzięki temu że nie występują w niej podstrony, o wiele łatwiej jest przedstawić czytelnikowi najważniejsze informacje, zaprezentowane właśnie na jednej, przewijalnej stronie.

Landing page – wyjaśnienie

Strona landing page, jak jej nazwa wskazuje, to strona docelowa, na którą przekierowywany jest ruch z reklam w internecie, np. z reklam AdWords czy pozycjonowania. Aby witryna była skuteczna w działaniu, umieszcza się na niej ograniczoną ilość tekstu – dotyczącą zwykle niewielkiego wycinka całej oferty firmy, reklamowanego produktu lub konkretnej usługi. Przykładami stron landing page są strony firm oferujących pożyczki, banków i ubezpieczycieli. W tych przypadkach najczęściej znajdziemy na nich kalkulatory lub formularze do pozostawienia swoich danych z prośbą o kontakt.

Dla kogo przeznaczona jest strona one page?

Podoba Ci się strona one page, ale nie masz pewności czy będzie dobrym wyborem? Jeśli cenisz sobie oryginalny wygląd i wygodę użytkowania, to na pewno będzie to dobra decyzja. Strony one page pozwalają na uwolnienie kreatywności i stworzenie naprawdę fantastycznego dzieła, obejmującego animację, filmy wideo umieszczone w tle i płynnie zmieniające się segmenty. Dzięki ciągłemu rozwijaniu technologii, tego typu strony z roku na rok zaskakują swoją funkcjonalnością, pozwalając odróżnić się od konkurencji.

Kiedy strona ona page nie jest dobrym wyborem?

W pewnych sytuacjach należy jednak zrezygnować z witryn jednoplanszowych. Na przykład wtedy, jeśli chcesz stworzyć stronę firmową i umieścić na niej wszystkie informacje, w tym opisy usług i produktów. Nagromadzenie na jednej stronie zbyt dużej ilości tekstu i zdjęć, może powodować uczucie zmęczenie u czytelnika, sprawia również wrażenie bałaganu i przeładowania danymi. Dotarcie do najważniejszych informacji jest wówczas mocno utrudnione. Kolejną przeszkodą może być trudność w zarządzaniu stroną one page, przeładowaną treścią. Aktualizacja informacji, wprowadzanie nowych segmentów – to wszystko za każdym razem będzie powodować komplikacje i zamęt na stronie. Znacznie lepszą alternatywą jest w tym przypadku jest stworzenie standardowej witryny z podstronami.

Kiedy warto skorzystać z landing page?

Strony landing page najwięcej korzyści przyniosą osobom i firmom, korzystającym z reklamy internetowej. Nie należy stron landing page traktować jako alternatywy dla strony firmowej, ale wykorzystywać je jako ich uzupełnienie. Jeśli korzystają Państwo z płatnych reklam AdWords, reklamy na Facebooku czy wykorzystują mailing, tego typu rozwiązanie pozwala przekierować ruch z tych reklam w określone miejsce. Firma może posiadać dziesiątki stron landing page, z których każda jest przygotowana z myślą o innej kampanii reklamowej.

Jakie zadanie ma spełnić strona landing page?

To proste – ma skłonić osobę, która się na niej znalazła, do wykonania pewnej czynności. Dokonania zakupu, pozostawienia swoich danych kontaktowych, zapisania się do newslettera, pobrania pliku czy testowania produktu lub usługi. Aby landing page był skuteczny, należy poświęcić wiele uwagi jego wyglądowi, sposobowi zredagowania treści i funkcjonalności. Użytkownik w sposób intuicyjny powinien się po nim nawigować, czytając od góry do dołu, na samym końcu znajdując „Wezwanie do Akcji” (CTA) w formie przycisku lub formularza.

Czy strona firmowa może być landing page?

Oczywiście że tak. Wiele firm wykorzystuje podstrony swojego serwisu, kierując na nie ruch z reklam. Rozwiązanie to ma jednak pewne wady. Projektując stronę firmową, rzadko kiedy uwzględnia się wymogi stawiane profesjonalnym stronom landing page. Zbyt duża ilość tekstu, brak CTA, a także ogólny layout wskazujący, że taka strona jest częścią większego serwisu. Każda z tych rzeczy może wywoływać uczucie zagubienia u klienta, powodując w nim chęć szybkiej ucieczki. Dlatego zdecydowanie lepszym rozwiązaniem są niezależne witryny landing page.

Podsumowanie

Konstrukcja witryn one page stwarza idealne warunki, aby wykorzystać je do budowy landing page, jak również mniejszych, kreatywnych stron firmowych. Landing page mogą, ale nie muszą być stronami one page. Wykorzystujemy je najczęściej w biznesie, a dokładnie reklamie internetowej, w której pełnią ostatnie miejsce, na które trafi potencjalny klient.

Leave a comment