Czym są strony One Page i jak je pozycjonować
Strony one page mają wielu zwolenników w internecie. Są kochane przez klientów i niekoniecznie lubiane przez specjalistów od pozycjonowania. Dlaczego? Na to i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w tym artykule. Na początek jednak wyjaśnimy to, czym są strony one page.
Jak wygląda i jak jest zbudowana strona one-page
Jest to strona, składająca się z jednego dokumentu – tak jak wynika to z nazwy. Właśnie ta jedna plansza / strona wyświetlana jest w internecie i na niej umieszczone zostają wszystkie informacje. Strony one-page najczęściej posiadają płynną animację, pozwalającą wygodnie przemieszczać się pomiędzy sekcjami strony. Z uwagi na prostą budowę, nie zawierającą dodatkowych podstron, strona one page najczęściej jest wykorzystywana do prezentacji jednego produktu lub usługi. Osoby zajmujące się tworzeniem stron one page w standardzie dostosowują je do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Są to zatem strony responsywne, kolorowe i proste w obsłudze.
Czy strony ona page mają wady?
To dość kontrowersyjne pytanie. Zasadniczo w porównaniu do innych rodzajów stron internetowych, główną wadą stron one-page jest brak miejsca na rozbudowany content. Z jednej bowiem strony chcemy zapewnić klientom elegancki i ładny wygląd witryny na jednym ekranie, z drugiej trudno to pogodzić z dziesiątkami artykułów, które w innych przypadkach miałyby swoje miejsce na osobnych podstronach. W tym właśnie tkwi główny problem związany z pozycjonowaniem stron one page.
Duże rozmiary stron – kolejne problemy
Kolejne trudności wynikają m.in. z dużego rozmiaru takich stron. Aby nadać im ładny wygląd, często zawierają rozbudowane grafiki, animacje i skrypty. Wszystkie te elementy dodatkowo obciążają stronę, opóźniając prędkość jej wczytywania. Warto wspomnieć sam fakt występowania Javascript na takich stronach. Google jeszcze nie do końca dobrze sobie radzi z interpretowaniem takich skryptów. Tymczasem na stronach one page są one często wykorzystywane do dynamicznego pokazywania nowych treści. Pozwala to w nieskończoność przewijać stronę one-page, odkrywając nowe treści. Twórcom korzystającym z tego rozwiązania przyświecał jeden, słuszny cel – uzupełnić stronę o content, ułatwiający pozycjonowanie. Tymczasem nie w każdym przypadku Google poradzi sobie z „odkryciem” strony i indeksowaniem jej ukrytej zawartości. Słusznym rozwiązaniem w takich przypadkach jest przeprowadzenie testów i sprawdzenie, czy wyszukiwarka zaindeksowała artykuły ukryte w taki sposób. Jeśli tak, można przystąpić do dalszego ich tworzenia i dodawania, opierając na tym jeden ze sposobów pozycjonowania strony one page.
Prawidłowa budowa strony one-page
Dla wygody użytkownika korzystającego ze strony one-page, należy zadbać o jej prawidłową konstrukcję. Poszczególne elementy, które na to wpływają to między innymi menu.
- Pływające menu – to bardzo ważny element strony. Z uwagi na fakt że strony one-page mogą być bardzo długie, konieczność wielokrotnego przewijania jej na początek jest uciążliwa. Aby zapewnić użytkownikowi szybki dostęp do menu, należy na stałe dopiąć go do góry strony, a jeśli jest to menu boczne, zapewnić opcję „pływania”, wraz ze scrollowaniem strony.
- Strona główna – w przypadku stron one page będzie to bardziej sekcja główna, zawierająca najczęściej opis firmy oraz zdjęcie plus logo. Sekcja ta wyświetla się jako pierwsza po wywołaniu adresu strony w przeglądarce. Koniecznie zatem należy zadbać o prawidłowe zredagowanie treści. Powinna być ciekawa, poprawnie napisana oraz mieć długość przynajmniej 500 znaków. Oczywiście taka mała objętość tekstu zazwyczaj nie wystarcza do pełnego przedstawienia firmy, zatem na końcu tekstu należy umieścić przycisk, prowadzący do pełnej wersji opisu, umieszczonej w kolejnej sekcji.
Czy na stronach one-page można tworzyć odwołania?
To jedno z wielu zagadnień i dylematów u osób, które myślą o zbudowaniu strony one-page na swoje potrzeby. Oczywiście nie ma z tym żadnych problemów. Inaczej istnienie samego menu na takiej stronie byłoby pozbawione większego sensu. W rzeczywistości każda sekcja strony one-page składa się na osobny adres, mając konstrukcję https://adreswww.pl#id_sekcji.
Na jakie słowa kluczowe pozycjonować stronę one page?
Jedna z różnić dotyczących pozycjonowania stron one-page, a klasycznych wielostronicowych witryn polega na określeniu bardzo ograniczonej liczby fraz na które będziemy wykonywać pozycjonowanie. Jest to w pełni zgodne z tym, co napisałem w pierwszej części artykuły, czyli że strony one-page powinny być tworzone dla jednego produktu lub usługi.
Podstawowe fakty o one page
Pozycjonowanie strony należy rozpocząć od jej zoptymalizowania. Na pierwszy ogień idzie przygotowanie tytułu strony, który powinien mieścić się w graniach 60 do 65 znaków i powinien być jak najwierniejszym odzwierciedleniem tego, co strona sobą prezentuje. Staraj się stworzyć taki tytuł, który będzie rozpoznawalny dla strony i nie będziesz chciał w przyszłości go zmieniać. Pamiętaj jednocześnie o tym, że title jest wizytówką strony i będzie widoczne nie tylko w przeglądarce, ale również w wynikach wyszukiwania Google, a także social media, jeśli zdecydujesz się udostępniać tam swoją witrynę. Kolejnym punktem do realizacji jest opis strony, czyli meta description. Tutaj do dyspozycji masz objętość około 160 znaków i również należy się zatroszczyć o to, aby opis był unikalny i rzetelnie stworzony.
Nagłówki? Rzecz ważna
Na pewno znaczniki H są Ci bardzo dobrze znane. W przypadku stron one-page pełnią bardzo ważną rolę i należy je używać odpowiednio do opisywania sekcji – nagłówek H1, a kolejne stopnie stosować w treści, jako tytuły akapitów itd.
Dobre praktyki przy grafikach i zdjęciach
Zdjęcia na stronach one-page odgrywają niezwykle istotną rolę, wpływając na ich wygląd i wygodę użytkowania. Bardzo często są to zdjęcia umieszczone w tle, jak również infografiki. W przypadku tego typu stron jeszcze ważniejsze jest to, aby prawidłowo opisywać zdjęcia tagami title i alt, jak również nadawać plikom nazwy, które odzwierciedlają ich treść. Wszystkie nazwy i znaczniki powinny być unikalne i jeśli to możliwe, warto w nich stosować słowa kluczowe – w wersjach podstawowych i odmienianych przez przypadki.
Optymalizacja obrazów
Duża ilość grafik i zdjęć znacząco obciąża serwer oraz powoduje wolniejsze ładowanie się strony. Zadbaj zatem o to, aby zdjęcia miały taki rozmiar, który jest rzeczywiście wyświetlany na ekranie. Często zdarza się, że zdjęcia wyświetlane na stronach są w rzeczywistości dużo większe. Ponadto przeprowadź konwersję bezstratną (lub nieznacząco zmniejszającą jakość) zdjęć i grafik. Dostępnych jest wiele darmowych narzędzi do tego celu w sieci.
Comments (2)
Anna
kw. 10, 2018 at 5:51 AM
Bardzo interesując artykuł. Według mnie strony typu onepage są dobrym rozwiązaniem jedynie wtedy, gdy chcemy umieścić na nich niewielką ilość informacji. Swoją drogą wydaje mi się, że ich pozycjonowanie nie przynosi tak dobrych efektów jak pozycjonowanie rozbudowanych stron internetowych.
ReplyArseo System
kw. 14, 2018 at 10:19 PM
Zgadza się, dużo lepsze efekty osiąga się przez pozycjonowanie bardziej rozbudowanych stron. Można wtedy znacznie rozszerzyć kontent i promować stronę na dużo szerszy zakres słów kluczowych. Jednak strony one page sprawdzają się np. jako landing page, aby promować konkretną usługę / produkt lub dla firm, które nie mają dużej oferty i można ograniczyć się do mniejszej ilości fraz. Ponadto strony ona page są często dużo bardziej efektowne, dlatego warto o nich pamiętać i odpowiednio stosować.
Reply