Jak wybrać dobry adres strony internetowej?
Prowadząc jakikolwiek biznes, nawet ten najmniejszy, każdy bierze pod uwagę konieczność stworzenia strony internetowej. Firmowa strona www to jedno z najważniejszych narzędzi promocji w internecie, a zarazem źródło informacji o ofercie firmy – usługach, produktach, danych adresowych. Strona www może w końcu ułatwiać kontakt, a także prowadzić prosto do celu, za pomocą map dojazdu. Aby witryna była dostępna w internecie, musi posiadać własny, unikalny identyfikator. Jest nim właśnie adres www. Jak wybrać dobry adres www dla swojej firmy? Zadanie wcale nie jest takie proste, tym bardziej że większość ciekawych i chwytliwych adresów jest już po prostu w użyciu. Wierzymy jednak w to, że z naszą pomocą uda Wam się wymyślić taki adres, który zaprowadzi Waszą firmę na ścieżkę sukcesu.
Znaki specjalne i cyfry
W adresie strony internetowej mogą pojawiać się cyfry, jak i znaki specjalne w ograniczonej liczbie wariantów. Najczęściej będzie to myślnik, oddzielający dwa człony adresu. Na pierwszy rzut oka takie rozwiązanie wydaje się bardzo rozsądne, ponieważ zwiększa czytelność adresu. Szczególnie wydrukowanego na wizytówce lub ulotce. Problem jednak pojawia się wtedy, kiedy ów adres zamierzamy komuś podyktować. Konieczność poinformowania o myślniku będzie komplikowała całą czynność, wydłużała ją, a w końcu może doprowadzić do błędnego wpisania adresu do przeglądarki. Dlatego lepiej rezygnować z takich dodatków, a dla poprawy czytelności adresu drukowanego, stosować pogrubienie jednego członu lub rozpocząć je od Wielkiej litery. A co z cyframi? Nic nie stoi na przeszkodzie aby je stosować, jeśli ma to uzasadnienie. Bardzo często można spotkać adresy z liczbą 24, informującą że firma działa non stop lub że jest to sklep internetowy. Pamiętajmy jednak o pewnej rzeczy – cyfra 0 przez niektóre osoby może być mylona z literą O, dlatego jeśli nie jest to konieczne, lepiej jej unikać, jeśli jednoznacznie nie wynika że to właśnie ZERO.
Domena IDN
Od pewnego czasu można posługiwać się domenami, zawierającymi polskie znaki specjalne (domeny IDN), czyli literki z ogonkami. Czy warto decydować się na taki adres? Na pewno jest on ciekawy… ale pojawia się pewien problem. Zdecydowana większość użytkowników internetu przywykła do tego, że adres www wpisuje się z pominięciem znaków narodowych. Zatem ustawienie domeny IDN jako głównego adresu strony, może spowodować wiele zamieszania. Nie oznacza to jednak, że całkowicie trzeba z niej rezygnować. Aby zwiększyć dostępność strony, można taką domenę wykupić i ustawić na niej przekierowanie 301 na nazwę strony bez polskich znaków. Biorąc pod uwagę niskie ceny domen i ich odnowienia, taka inwestycja nie będzie dużym obciążeniem dla budżetu firmy.
Rozszerzenie
Z jakim rozszerzeniem wybrać domenę dla swojej firmy? Jesteśmy wierni zasadzie, że najlepiej ogólną, czyli domenę narodową, odpowiadająca krajowi, w którym firma funkcjonuje. W przypadku Polski będzie to domena PL. Można również pozostać przy domenach funkcjonalnych globalnych, takich jak
- INFO,
- COM,
- EDU,
- ORG
i wiele innych. Jeśli planujesz otwarcie się firmy na rynki zagraniczne, warto zawczasu wykupić domeny z odpowiadającymi im rozszerzeniami pozostałych krajów, jak np.
- DE,
- NL,
- UK,
- FR
i wiele innych.
Rozszerzenie zagraniczne dla rozpoznawalności?
Warto zwrócić uwagę także na rejestrację domeny z rozszerzeniem innego kraju dla zwiększenia rozpoznawalności, np. Włochy posiadają rozszerzenie .it, więc z jej pomocą możemy osiągnąć bardzo oryginalny adres typu: uslugi.it – w przypadku np. serwisu komputerowego. Tego typu rozwiązanie na pewno jest w stanie wyróżnić adres spośród wielu podobnie wyglądających wśród konkurencji.
Do dyspozycji mamy również rozszerzenia typu
- .fun
- .blog
- .games
które również mogą sprawdzić się w w danej branży.
Nazwa własna czy marka
Już na samym początku planowania firmy i wybierania dla niej nazwy, warto połączyć to z próbą wymyślenia nazwy strony. Nie zawsze warto dla strony stosować nazwę firmy, szczególnie jeśli nic ona nie mówi o profilu działalności. Szukajmy wówczas nazwy, która odzwierciedli to co firma ma najciekawszego do zaoferowania, a jednocześnie pozwoli stworzyć unikalną markę. Jest to zajęcie wymagające kreatywności i czasu. Warto jednak się nie spieszyć, ponieważ z adresem strony www wiążemy się na długi czas, a późniejsza jego zmiana może być kłopotliwa i kosztowna – szczególnie jeśli planujemy inwestować w pozycjonowanie strony www.
Adres strony w SEO
Nazwa strony www może pomóc w jej późniejszym pozycjonowaniu. Unikajmy jednak sytuacji, aby na siłę umieszczać w adresie słowa kluczowe, na które chcemy się w przyszłości pozycjonować. Adres www ma być przede wszystkim funkcjonalny, łatwy do zapamiętania i charakterystyczny dla firmy. Wpływ adresu na pozycjonowanie występuje, ale nie jest na tyle duży, aby uzależniać od tego wybór domeny. Priorytetem powinno być wyróżnienie się od konkurencji i zapewnienie klientom, możliwości łatwego zapamiętania i wpisania adresu do wyszukiwarki.
Domena z historią
W internecie funkcjonują tak zwane giełdy domen, oferujące nieodnowione przez dotychczasowych właścicieli adresy www. Można z nich wybierać domeny, które będą odpowiadać nazwą profilowi firmy. Wiele z tych domen to tzw. domeny generyczne, które generują duże zyski i zapewniają bardzo dużą liczbą odwiedzin. Zwykle mają one bogata historię i sporą liczbę linków, które do nich prowadzą. Ale uwaga. Niektóre używane domeny mogą być pułapką. Co to oznacza? Że kryć się może za nimi negatywna historia, filtry nałożone przez Google, a czasami i ban. Za co? Na przykład za to, że pod takim adresem działał serwis, oferujący nielegalne oprogramowanie lub inną zakazaną zawartość.
Leave a comment