Jak pozycjonować stronę samemu
Zapewne wielu z was zastanawia się jak pozycjonować stronę samemu i czy jest to cel możliwy do zrealizowania w „domowych warunkach”. Otóż odpowiedź nie jest tak jednoznaczna jak mogłoby się wydawać. Wszystko zależy od rodzaju oraz wielkości strony jaką posiadamy, czy jest to sklep internetowy czy może mała strona wizytówka, od czasu który jesteśmy w stanie na to poświęcić, budżetu, konkurencyjności fraz które chcemy promować, a co najważniejsze od wiedzy jaką aktualnie posiadamy na temat optymalizacji strony oraz budowania profilu linkowego.
Po pierwsze musisz mieć świadomość z czym wiąże się pozycjonowanie strony na własną rękę
- duży nakład czasu – na pozycjonowanie składa się wiele elementów, takich jak analiza i tworzenie odpowiednio zoptymalizowanych treści (artykułów na firmowego bloga, opisów produktów, opisów do katalogów i stron zapleczowych itp.), a następnie wdrażanie ich w serwisie, dodawanie do katalogów firm i innych źródeł. Śledzenie aktualnych trendów i zmiany sposobu pozycjonowania w zależności od wprowadzanych w wyszukiwarce aktualizacji, to również element na który powinniśmy przeznaczyć trochę czasu. Dodatkowo uzupełnianie brakującej wiedzy z danego zakresu np. audytu i optymalizacji strony.
- wybranie odpowiedniej strategii – profesjonalne agencje SEO czerpią swoją wiedzę nieustannie śledząc branżowe portale, fora, biorąc udział w różnego rodzaju szkoleniach, a przede wszystkim z własnego doświadczenia zdobytego przy pozycjonowaniu dziesiątek, a nawet setek fraz. Dzięki temu posiadają wiedzę jaką strategię wybrać dla poszczególnych projektów – odpowiedni dobór fraz, sposób zdobywania linków, budowa zaplecza itp. Istnieje ryzyko, że przy wyborze złej strategii np. zdobywanie linków tylko z anchor textem, zostanie nałożona przez Google kara na domenę, która spowoduje drastyczny spadek pozycji, a czasem usunięcie strony z indeksu. W takim przypadku powrót na wcześniejsze miejsca po zdjęciu kary może potrwać wiele tygodni, a niekiedy może okazać się to nawet niemożliwe.
- ukryte koszty – osoby zajmujące się pozycjonowaniem część otrzymywanego wynagrodzenia przeznaczają na wykup serwera / domen pod zaplecze, na pokrycie kosztów dodania strony do katalogów firm, na dostęp do wielu płatnych, specjalistycznych narzędzi czy płatnych serwisów. Jeżeli chciałbyś wykupić taki dostęp jedynie na potrzeby własnej witryny, to zapewne okazałoby się, że przekracza on kwotę zaproponowaną przez agencję. Przykładowo narzędzie do badania m.in. profilu linkowe Ahrefs.com, to miesięczny koszt ok. 80$.
- wiedza i doświadczenie – najważniejszy element to wiedza na temat odpowiedniej optymalizacji strony pod wyszukiwarki, jak również doświadczenie zdobyte przy wielu projektach. Są to elementy które czasem mogą okazać się nie do przeskoczenia pozycjonując jedynie jedną stronę. Inna sprawa, to fakt że duża część wiedzy jest na wyciągnięcie ręki, chociażby w internecie – kursy programowania html/css, php, odpowiedzi jak skonfigurować system CMS pod SEO czy jakich wtyczek użyć, aby strona była bardziej przyjazna dla wyszukiwarek. Część osób dzieli się także własnymi doświadczeniami m.in na forach, co również jest bardzo pomocne, gdyż nawet agencje nie zawsze są w stanie wykonać szereg różnego rodzaju testów itp.
Jeżeli posiadasz niedużą, firmową stronę i chcesz wypromować się na nisko konkurencyjne frazy, to z pewnością jesteś w stanie wykonać to samemu. Pytanie jednak ile czasu i pieniędzy będziesz musiał na to poświęcić, a także czy efekty utrzymają się także po wprowadzeniu przez Google kolejnej aktualizacji algorytmów.
Od czego zacząć pozycjonowanie
W pierwszej kolejności skup się na stworzeniu i wdrożeniu unikalnych tekstów, które w przystępny sposób przedstawią użytkownikom zakres Twoich usług itp. Najlepiej gdyby każda podstrona posiadała tego typu tekst, oczywiście każdy skupiony na danej usłudze / słowie kluczowym.
W drugiej kolejności należy zdobyć wartościowe odnośniki do strony. Należy pamiętać, aby różnicować źródła linków. Jeżeli nie masz doświadczenia w tym kierunku, a Twoja domena nie posiada żadnego profilu linków możesz zacząć od poniższego przykładu:
10 wpisów do płatnych katalogów
10 – 20 postów na forach internetowych z odnośnikiem do strony
5 linków z artykułów sponsorowanych
Pamiętaj aby zdobywanie powyższych linków rozłożyć w czasie, np. ok miesiąc. Stale obserwuj zachodzące zmiany, jednak nie oczekuj nagłych wzrostów. Wyszukiwarka potrzebuje czasem sporo czasu zanim zaindeksuje zdobyte linki. Jest szansa, że powyższy schemat wystarczy aby osiągnąć zadowalające pozycje na niektóre łatwe frazy lokalne, w przeciwnym razie potrzebne będzie poszerzenie profilu o kolejne linki z dobrych źródeł.
Oczywiście jest to tylko prosty przykład, generalnie stronę należałoby gruntownie zoptymalizować biorąc na celownik m.in. sekcję head, nagłówki typu h1-h3, duplikaty treści, linkowanie wewnętrzne, optymalizacja obrazów itd.
Pozycjonowanie lokalne
Jeżeli chcesz skupić się głównie na frazach lokalnych koniecznie dodaj swoją firmę w mapach google (nie zapomnij zweryfikować ją otrzymanym kodem!). Pamiętaj aby uzupełnić dane o adres www Twojej strony.
Dodanie firmy do map ma sens, gdy posiadasz działalność w miejscowości na którą chcesz się pozycjonować lub w najbliższej okolicy.
Opisałem powyżej pokrótce jak pozycjonować stronę samemu. Mam nadzieję, że chociaż po części pomoże Ci to w wypromowaniu Twojej witryny. Powodzenia!
Leave a comment