Konwersja w sklepie internetowym - najczęstsze błędy

Konwersja w sklepie internetowym – najczęstsze błędy

Konwersja to pojęcie, które może być niezbyt czytelne dla osoby, niemającej wcześniej do czynienia z treściami marketingowymi, a także sprzedażą w sieci. Nie jest to jednak nic skomplikowanego – oznacza bowiem konkretne przełożenie działań klientów na stronie, czyli kliknięć, wyświetleń i spędzonego na niej czasu, na wymierne zyski, czyli zakupy, telefony z zamówieniami, czy maile z pytaniami o ofertę. Powodów braku konwersji może być naprawdę mnóstwo. Każdy z nas ma prawdopodobnie własne doświadczenia ze sklepami i usługami internetowymi i wie, że czasem jedna, drobna irytująca rzecz, taka jak zbyt wiele kroków po dodaniu produktu do koszyka do finalizacji zamówienia, może skutecznie zniechęcić do danego sklepu. Przytoczmy kilka błędów w sklepach internetowych, które łatwo mogą zabić Twoją konwersję i zyski z produktów lub usług w sklepie.

1. Skomplikowane, zbędne dla klienta czynności

Nie nakłaniaj na każdym kroku w sklepie do tego, aby klient zostawił Ci maila, zapisując się do newslettera lub innych, podobnych usług. Tym gorzej dla Ciebie, jeśli informujesz o tym za pomocą archaicznych już, wyskakujących dodatkowych okienek. Do dokonania zamówienia, a już tym bardziej do poznania ceny lub czasu realizacji zamówienia, nie powinno być potrzebne założenie konta w Twoim sklepie. Daj klientowi taką możliwość, lecz nie wymagaj tego. Możesz np. zaoferować też dodatkowy rabat za założenie konta. Jeśli jednak uznasz, że konieczne do poznania ceny produktu lub dokonania zamówienia, ma być konto u Ciebie i dodatkowe potwierdzanie go poprzez kliknięcie linku w mailu i tym podobne czynności, to możesz być praktycznie pewien, że znajdzie się klient, którego w ten sposób stracisz. Dla wielu Twoich odbiorców będzie to nic innego, jak niepotrzebne komplikowanie im życia.

2. Brak wersji mobilnej

Ruch w sieci z urządzeń mobilnych to w niektórych branżach już dużo ponad 50 procent. To już fakt, o którym możesz przekonać się także samodzielnie, na przykładzie swojej strony internetowej. Niewygodny na telefonie lub tablecie sklep w wersji „desktopowej” to sposób na stratę dużej grupy klientów. Niektóre firmy, przede wszystkim sieci handlowe, idą o krok dalej, oferując możliwości dokonania zakupów poprzez autorską aplikację mobilną lub inne, istniejące sieci społecznościowe i aplikacje, takie jak Facebook oraz Messenger. Ich działanie oczywiście ma w obecnych realiach rynkowych sens. Nie da się bowiem ukryć, że łatwiej zamówić jedzenie z dostawą przez mobilną aplikację, zaznaczając po prostu interesujące Cię opcje, niż wymieniać wszystko konsultantowi telefonicznie, gdy jedyne, co będziesz w stanie znaleźć na stronie firmy, to numer telefonu.

Potrzebujesz strony internetowej? Sprawdź strony internetowe dla firm!

3. Zbyt długi proces zamówienia

Na podstawie doświadczeń innych firm, które niekiedy popełniły wiele błędów i zainwestowały miliony w optymalizację procesu dokonania zakupu, można stwierdzić, że optymalne dla Twojej konwersji byłoby, gdyby klient mógł dokonać zakupu w ciągu 3, a czasem nawet mniejszej liczby kliknięć.
Przykładowo, optymalny proces zamówienia może wyglądać tak: dodanie produktu do koszyka, potwierdzenie zamówienia produktu, przejście do formularza z danymi zamawiającego. Im bardziej skomplikujesz ten proces, tym większą liczbę potencjalnych klientów na poszczególnych, dodatkowych etapach, będziesz tracić. Wielu odbiorców po prostu zniechęci się i uzna, że jest łatwiejszy sposób na zamówienie takiego samego produktu lub usługi, bądź też po prostu nie będzie mieć czasu na czekanie kilkanaście razy, aż załaduje się nowy etap zamówienia.

4. Brak intuicyjności dla użytkownika

Nie warto rujnować znanych i sprawdzających się rozwiązań w budowie sklepu internetowego tylko dlatego, że Ty widzisz swój sklep inaczej, masz inną wizję i chcesz popisać się swoją innowacyjnością. Podanie ceny produktu na końcu podstrony z nim lub stan koszyka, czy logowanie i rejestracja po lewej stronie to rozwiązanie, które po prostu nie ma prawa zadziałać, ze względu na przyzwyczajenia Twoich klientów. Jeśli jest to coś, co jest stosowane wszędzie, nawet u największych graczy na rynku i wybór taki działa, to nasuwa się pytanie: po co z tego rezygnować? W imię artystycznej wizji, innowacyjności? Oczywiście, pod warunkiem, że jest to ważniejsze od realnego przełożenia się na zyski finansowe. Celem sklepu internetowego jest jednak finansowy zysk, więc zwyczajnie mija się to z celem.

Chcesz zwiększyć widoczność swojego sklepu? Sprawdź pozycjonowanie sklepu internetowego!

5. Zbyt wolne ładowanie się strony

Tworząc sklep internetowy, należy pamiętać o jego szybkości. Dlaczego to ważne już na etapie projektowania sklepu? Ponieważ zbyt skomplikowany projekt, naszpikowany zbyt dużą liczbą elementów, zdjęć dużego formatu itp. bez wątpienia wpłynie niekorzystnie na sprawność działania strony. Pamiętając o prostocie w każdym elemencie, o czym już wspominaliśmy, nie można zapomnieć o tym, że współczesny użytkownik Internetu, a tym bardziej użytkownik mobilny, chce dokonać zakupu jak najprościej i jak najszybciej, w każdym momencie. Oznacza to, że kilka sekund ładowania strony za długo i może go już w Twoim sklepie nie być. Pamiętajmy zatem o wymogach technicznych dla szybko działającego sklepu internetowego i idźmy w stronę kompromisów związanych ze stroną wizualną sklepu.

To jedynie najczęstsze błędy, jakie mogą wpływać negatywnie na konwersję w sklepie internetowym. Każdy sklep, branża i produkt są inne – w każdym z nich problem może leżeć gdzie indziej. Problemów takich możecie jednak uniknąć już na podstawowym etapie, dotyczącym konstrukcji i funkcjonalności sklepu internetowego. Mam nadzieję, że powyższe wskazówki Wam w tym pomogą.

Comments (1)

Jacek

mar 31, 2019 at 11:03 AM

Dodałbym jeszcze testowanie i sprawdzanie zachowania użytkowników. Hotjar czy Smartlook są w tym bardzo pomocne. Często nie zdajemy sobie sprawy, w którym miejscu nasi klienci się gubią.

Reply

Leave a comment

Pozostaw odpowiedź Jacek Anuluj pisanie odpowiedzi