Błąd 404

Błąd 404 – co oznacza i co warto o nim wiedzieć?

Czy surfując po internecie, zdarzyło ci się trafić na strony, na których wyświetlał się błąd 404? Na pewno tak. Co wtedy czułeś? Zdziwienie, frustrację, zdenerwowanie? A co robiłeś? Opuszczałeś taką stronę, przysięgając sobie że więcej na nią nie wrócisz i obrzucając obelgami jej twórcę, wracałeś do dalszych poszukiwań. Pomyśl sobie teraz o swojej stronie i osobach, które mogą podobnie reagować, odnajdując na niej błąd 404.

Co oznacza error 404?

To jeden z najpopularniejszych błędów www. Oznacza on, że pod wskazanym adresem nie odnaleziono zawartości. Powodów takiej sytuacji może być wiele. Źle napisany link zawierający literówkę lub usunięcie danych z serwera, bez aktualizacji linków czy wykonania dla nich przekierowania. Na błąd 404 można trafić, klikając link z wyników wyszukiwania Google (czyli wchodząc na stronę, która została zaindeksowana, ale usunięta fizycznie z serwera) lub poruszając się w obrębie danej strony i korzystając z jej wewnętrznej nawigacji.

Jak walczyć z nieistniejącą zawartością?

W przypadku niewielkich stron internetowych nie jest to trudne. Wszelkie aktualizacje przeprowadzane są bowiem ręcznie i łatwo zapanować nad całością. Problem pojawia się przy serwisach o większej objętości – np. podczas pozycjonowania sklepu internetowego, gdzie każdy produkt ma osobną stronę. Wyłączenie produktu, np. z powodu braku towaru lub zaprzestania produkcji, skutkować będzie wyświetlaniem się błędu 404. Klient, odnajdując w Google link do produktu i klikając w niego, otrzyma tylko systemowy komunikat o braku zawartości. Na pewno nie zachęci to takiej osoby, do dalszego przeglądania strony.

Narzędzia do badania struktury linków

Screaming Frog

Istnieje wiele ogólnodostępnych narzędzi, pozwalających sprawdzić strukturę linków w obrębie wskazanej domeny. Wychwytują one błędy 404, wskazując nam konkretne adresy. Jednym z takich narzędzi jest Screaming Frog (w darmowej wersji potrafi przeanalizować do 500 adresów URL, chociaż w rzeczywistości jest ich nawet mniej, ponieważ Screaming Frog analizuje również adresy np. zdjęć, stylów css itp., także przy większych serwisach warto zainteresować się pełną wersją lub skorzystać z innego narzędzia, chociażby trialowego online typu deepcrawl.com). Jak należy postępować, kiedy okaże się że na stronie jest kilka / kilkanaście / kilkadziesiąt takich adresów, prowadzących do pustych stron z nagłówkiem 404 (nie odnaleziono)?

Deep Crawl

Personalizowana strona 404

Zbudowanie takiej strony to jedna z najczęstszych praktyk, pozwalająca osłodzić użytkownikowi trafienie na błąd 404. Strona może zwierać krótką informację z wyjaśnieniem, dlaczego konkretna strona jest niedostępna. Co więcej, możemy ułatwić odwiedzającemu dotarcie do innych powiązanych produktów, które mogą go zainteresować. Wygląd peronalizowanej strony 404 powinien być dostosowany do charakteru firmy i jej działalności, a jednocześnie spójny z całą identyfikacją serwisu. Kolorystyka, fonty, grafika – dzięki temu w mniejszym stopniu dezorientujemy odwiedzającego. Możemy na takiej stronie umieścić np. najpopularniejsze produkty z danej kategorii czy zajawki do ostatnich wpisów na blogu. Możemy dzięki temu także wydłużyć czas pobytu użytkownika na stronie i tym samym zmniejszyć współczynnik odrzuceń.

Przekierowania 301

Jeśli znamy adresy stron, pod którymi brakuje zawartości, a mamy podejrzenie że mogą generować ruch lub prowadzą do nich zewnętrzne odnośniki, możemy ustawić dla nich przekierowanie 301 ( >> czym jest i jak ustawić przekierowanie 301 << możesz dowiedzieć się z tego artykułu). Do jakiej strony powinniśmy ustawić przekierowanie? Możliwości jest wiele. Najlepiej do najbardziej podobnej pod względem treści lub przeznaczenia. Jeśli error 404 dotyczy strony z produktem w sklepie internetowym, można ustawić przekierowanie do konkretnej kategorii, zbliżonego produktu, wyszukiwarki lub strony z kontaktem, ewentualnie strony głównej.

Ułatwienia w gotowych skryptach

Korzystając z gotowych platform CMS, np. dedykowanych dla blogów lub e-commerce, w większości z nich znajdziemy już skuteczne rozwiązania dla stron 404. Są to gotowe strony informujące o błędzie, dające możliwość łatwej personalizacji, zmiany komunikatów, wyglądu i dodawania przydatnych funkcji, jak wyświetlanie powiązanych produktów. Znacząco ogranicza to konieczność wykonywania programistycznych prac, które stanowią często duży wydatek dla właścicieli niewielkich stron www.

Indeksacja stron 404

Pewnie się zastanawiasz, czy strony informujące o błędzie 404 są indeksowane przez wyszukiwarki. Na szczęście nie. Nie musisz się zatem obawiać, że taka strona pojawi się w wynikach wyszukiwania. Natomiast jeśli chcesz wiedzieć, w którym miejscu można dokonać ręcznego zmodyfikowania ścieżki, prowadzącej do strony 404, tak aby wyświetlał się przygotowany przez Ciebie szablon, to należy uruchomić plik .htaccess znajdujący się na serwerze i wpisać do niego następującą regułę:

RewriteEngine On
ErrorDocument 404 https://www.adresstrony.pl/404

Podsumowując, strona z błędem 404 jest czymś, co może spotkać każdego z nas. Lepiej aby tak nie było, ale na wszelki wypadek warto już na etapie projektowania strony www, zadbać o personalizowaną podstronę z komunikatem 404. Na pewno w mniejszym stopniu będzie to negatywnie oddziaływać na użytkownika, którego spotka taka pechowa niespodzianka.

Comments (1)

Julia

wrz 19, 2018 at 1:11 PM

To chyba najczęstszy i najbardziej uciążliwy z błędów – ten świetnie stworzony artykuł rozjaśnia jednak dokładnie te informacje, które należy o nim wiedzieć.

Reply

Leave a comment