Indeksowanie strony w wyszukiwarce

Co to jest indeksacja strony?

Roboty wyszukiwarek podczas pobytu na naszej stronie analizują jej zawartość, w tym treści, grafiki, a nawet składnię znaczników. Roboty zwracają szczególną uwagę na treści, które wyróżnione są semantycznie (kursywa, pogrubienia, nagłówki itp.), między innymi dlatego warto ich używać w ważniejszych miejscach na stronie.
Po przeanalizowaniu naszej witryny następuje zapis w bazie wyszukiwarki, a wynik udostępniany jest innym użytkowniom internetu pod wybranymi frazami kluczowymi w wynikach organicznych.

Jak sprawdzić czy strona jest zaindeksowana?

Jeżeli chcesz sprawdzić które podstrony Twojego serwisu są zaindeksowane w wyszukiwarce wystarczy, że w polu wyszukiwarki wpiszesz „site:domena.pl”. Dzięki temu poleceniu w wynikach ujrzysz wszystkie podstrony, które wyszukiwarka uwględniła podczas pobytu robota.
jak użyć site

Jeżeli masz problemy z widocznością swojej strony lub niektóych podstron w wyszukiwarce być może borykasz się jednym z błędów, które postaram się przybliżyć.

Duplikaty treści

Duplikaty treści, to bardzo niepożądany błąd, który może wykluczyć daną podstronę z indeksu lub znacznie obniżyć jej ranking. Korzystając z systemów, które generują dynamicznie adresy jesteśmy narażeni na zjawisko zduplikowanego kontentu, czyli pojawiania się tej samej treści pod różnymi adresami, w dwóch lub w kilku miejscach serwisu.
Dwie strony o takiej samej zawartości nie są atrakcyjne dla użytkowników, więc również dla wyszukiwarek, dlatego mogą zostać wykluczone.
Dla podstron z duplicate content z reguły używa się znacznika link rel=”Canonical” href=”adres właściwego dokumentu” gdzie określamy główny adres z daną treścią, lub wykluczamy daną podstronę stosując meta name=”robots” content=”noindex”.

Duplikatem treści jest również występowanie serwisu pod dwoma adresami (domena.pl, www.domena.pl). W takim wypadku należy wyeliminować błąd poprzez zastosowanie przekierowania 301 w pliku .htaccess lub .php.

Nasycenie słowami kluczowymi

Jeżeli zaczniemy sztucznie dosycać treść słowami kluczowymi, może to również odbić się negatywnie na naszej stronie. Oczywiście odpowiednie ich użycie może pomóc nam w zdobyciu wysokiej pozycji, lecz czasem lepiej zostawić niedosyt niż przesadzić z ich ilością.

Podobnie jest z atrybutami alt oraz title, które występują w grafikach oraz linkach. Nie należy nasycać ich słowami kluczowymi, tylko postarać się rzetelnie opisać dany element.

Podobnym błędem jest powtarzanie słów kluczowych w adresie URL. Tego typu praktymi mogą zostać uznane przez wyszukiwarkę za próbę manipulacji wynikami.

Ważny jest również dobór odpowiednich fraz. Jeśli świadczysz swoje usługi jedynie w danym regionie, mieście czy okolicy nie warto pozycjonować się na frazy ogólne. Tego typu działanie może przynieść nam klientów z innych miejscowości, którzy nie będą zainteresowani skorzystaniem z naszych usług, przez co pozycjonowanie nie będzie opłacalne. Jeśli prowadzisz np. salon fryzjerski w Poznaniu, warto abyś skupił się na frazach typu „salon fryzjerski Poznań” itp.

Blokada indeksowania

Zdarza się, że webmasterzy zapominają usunąć lub przez pomyłkę pozostawiają zapis, który blokuje indeksację strony – może to być znacznik w kodzie strony (meta name=”robots” content=”noindex”) lub też blokada w pliku robots.txt. Zapis taki jest częstso stosowany podczas tworzenia serwisu lub jego testowania, by nie gotowa jeszcze wersja nie znalazła się w wynikach wyszukiwania.

Linkowanie wewnętrzne

Roboty wyszukiwarek analizują nasz serwis przechodząc z jednej strony na kolejne poprzez wewnętrzne odnośniki, np. menu, tagi itp. Jeśli zostaną skierowane do błędnych lub nieistniejących podstron nie zostaną one zaindeksowane.
Może zdarzyć się również, że w obrębie całego serwisu nie znajduje się żaden odnośnik kierujący do danej podstrony. Wtedy prawdopodobnie robot również na nią nie trafi i tym samym nie doda jej do indeksu. Dlatego ważne jest aby zadbać o odpowiednie linkowanie wewnętrzne w obrębie naszego serwisu.

Należy także uważać na linki wychodzące. Jeśli dana podstrona posiada zbyt dużo odnośników do innych stron w porównaniu do zawartej na niej treści, może to świadczyć iż jest to tzw. farma linków. Grozi to wykluczeniem podstrony z indeksu lub poważniejszymi problemami z widocznością całego serwisu.