Strona satelitarna

Czym są strony satelitarne i jak wspierają pozycjonowanie stron www

Strony satelitarne od dłuższego czasu stanowią jeden ze sposobów pozycjonowania sklepów online oraz stron firmowych. Czym jednak jest strona satelitarna, jak działa i jak powinno się ją zbudować, aby korzyści z jej posiadania były rzeczywiście duże i widoczne?

Strona satelitarna to strona o tematyce zbieżnej z tematem jednej z kategorii sklepu internetowego. Przykładowo, jeśli jest to sklep z elektronarzędziami i występuje tam kategoria wiertarki, to strona satelitarna będzie w całości poświęcona tej tematyce. Pojawią się na niej artykuły o wiertarkach, producentach, testy, porównania, zestawienia, a także porady dotyczące użytkowania oraz serwisowania i naprawy.

Po co się buduje strony satelitarne?

Oczywiście po to, aby zbierać coraz większy ruch, a następnie przekierować go na swój sklep. Sklep nie zawsze jest w stanie pozyskać odwiedzających, którzy szukają np. testów urządzeń. Strona satelitarna potrafi to zrobić, pod warunkiem że będzie dysponowała odpowiednią tematyką, a treści będą wysokiej jakości. Następnie za pomocą linków, może pomóc w przekierowaniu czytelników bezpośrednio do sklepu – czy to do strony kategorii czy do konkretnego produktu.

Jak powinna wyglądać strona satelitarna?

Bardzo duża liczba osób zajmujących się pozycjonowaniem tworzy strony satelitarne na wzór fakeowych stron firmowych. Tymczasem dobrze przygotowana strona satelitarna powinna wyglądać jak blog ekspercki, dostarczający przydatnych i obiektywnych informacji, mających klientowi pomóc w podjęciu decyzji o zakupie. Nie jest dobrze, jeśli na stronie satelitarnej pojawiają się jakieś dane, pozwalające powiązać ją z pozycjonowanym sklepem. Taka strona traci wówczas swoją wiarygodność. Nie umieszczamy zatem danych kontaktowych, firmowych, a jeśli chcemy podać adres e-mail, podajemy adres założony w tej samej domenie co strona.

Aktualnie strony satelitarne nie powinny być pozycjonowane na więcej niż kilka grup fraz i słów, a ich styl powinien mieć charakter poradnikowy. W przypadku wcześniej wspomnianych wiertarek będą to artykuły typu „Jak wybrać dobrą wiertarkę do domu” lub „Jak kupić silną wiertarkę udarową” itp.

Kiedy warto budować strony satelitarne

W jakich przypadkach inwestycja w strony satelitarne będzie uzasadniona? Jest to odpowiednia metoda pozycjonowana, stosowana wobec sklepów internetowych z kilkoma lub większą liczbą kategorii. Strona satelitarna powinna być tworzona dla każdej z tych kategorii, na sprzedaży z której produktów najbardziej nam zależy. Same strony satelitarne powinny być tak samo dobrze zoptymalizowane jak strona sklepu internetowego, należy również pamiętać o tym, aby aktualizować ich treść. Content na takiej stronie  powinien być zgodny z tym, co aktualnie sprzedajemy w sklepie i uwzględniać rynkowe nowości.

Pamiętaj o linkach

Strona satelitarna nie nabędzie pełnej mocy, jeśli nie będziemy jej linkować z innych, wartościowych źródeł. Do tego celu można wykorzystać fora internetowe – indeksowane i moderowane, zaprzyjaźnione strony o podobnej tematyce oraz stosować inne działania seo, mające podnieść pozycję strony satelitarnej w wyszukiwarce. Linki prowadzące ze strony satelitarnej do naszego sklepu nie powinny być nachalne i mogą znajdować się zarówno w treści tekstu, jak i przybierać postać zdjęć i grafik. Jednym z lepszych sposobów na zdobywanie linków jest social media i udostępnianie tam swoich stron – pod warunkiem że naprawdę są dobrze przygotowane i mogą zainteresować czytelników.

Rynki lokalne czy globalne?

To ważne pytanie, które zawsze należy sobie zadać tworząc strony satelitarne. Aby sobie na nie odpowiedzieć, musisz poznać statystyki sprzedaży w swoim sklepie. Jeżeli większość klientów pochodzi z Twojego regionu, ale chcesz z ofertą wejść na nowe rynki, warto tworzyć strony satelitarne właśnie z myślą o nich.

Komu można polecić strony satelitarne?

Największą skuteczność działania osiągają właśnie wobec pozycjonowania sklepów internetowych, a to za sprawą tego, że można im nadać specjalistyczny, poradnikowy charakter. Ale nie tylko branże ecommerce może z nich korzystać. Również bardziej rozbudowane strony firmowe, na których opisane są oferowane usługi mogą wykorzystywać strony satelitarne. Wówczas każda z nich powinna być zbudowana z myślą o konkretnej pozycji w ofercie.

Na jakich systemach budować strony satelitarne?

Które z dostępnych rozwiązań okażą się najlepsze dla naszych stron satelitarnych? Niekwestionowanym liderem jest WordPress. Przemawia za nim wiele rzeczy. Począwszy od łatwej instalacji, dużej liczby funkcjonalności, wygody użytkowania, darmowych szablonów, przejrzystego interfejsu, aż po bardzo dobrą optymalizację i przyjazność wyszukiwarkom. Treści publikowane na CMS WordPressa są bardzo szybko pozycjonowane, a platforma pozwala tworzyć strony wyglądające bardzo profesjonalnie, niewielkim nakładem czasu i pracy.

Czy strona satelitarna to to samo co landing page?

Otóż nie! Różnica między stroną satelitarną, a stroną landing page polega na tym, iż zadaniem tej drugiej jest nakłonienie użytkownika do działania np. zostawienia swojego adresu email, dokonania zakupu, czy zapisania się na webinar itp. Landing Page powinien ograniczać się do promocji jednego produktu, usługi czy wydarzenia. Ponadto landing page jest bardzo zbliżony wizualnie do głównej strony sklepu czy firmy. Przeważnie jest to także strona typu One Page, czyli zawierająca tylko jedną stronę.

Leave a comment